Plank – proste ćwiczenie, niesamowite efekty

Plank – proste ćwiczenie, niesamowite efekty

Wiele osób wzdryga się przed ćwiczeniami ze względu na to, że wydają im się zbyt skomplikowane. Niektóre osoby wychodzą z założenia, że mogłyby zacząć ćwiczyć, o ile ćwiczenia byłyby wykonywane na leżąco i najlepiej byłoby, gdyby nie musiały prawie w ogóle się przy tym ruszać. Ćwiczenie plank stanowi idealne rozwiązanie dla takich osób – pozwoli się ono pozbyć wymówek.

Plank, który potocznie określa się mianem deski, stanowi ćwiczenie izometryczne. Na pierwszy rzut oka wydaje się banalnie proste i przypomina nieruchomą pompkę – pozycja podstawowa polega na podporze przodem na przedramionach.

Jak prawidłowo wykonać plank? Najpierw należy położyć się na podłodze lub innym twardym podłożu. W tym ćwiczeniu można wykorzystać matę. Następnie należy podnieść ciało, opierając się na przedramionach. Należy mieć na uwadze to, aby łokcie były utrzymane równo pod barkami. Opieramy wyprostowane ciało na palcach stóp oraz napinamy mięśnie, skupiając się przede wszystkim na mięśniach brzucha.

Na początek wystarczy wytrzymać w pozycji podstawowej 15 sekund i stopniowo zwiększać czas. Mimo swej prostoty podczas wykonywania tego ćwiczenia zaangażowanych jest wiele mięśni, a co za tym idzie – plank może stanowić nie lada wyzwanie dla początkujących osób. Osoby o lepszej kondycji fizycznej mogą modyfikować pozycję podstawą i ją utrudniać w zależności od stopnia zaawansowania. Przykładowo mogą wykonywać plank na wyprostowanych lub zgiętych rękach, podnosić naprzemiennie jedną nogę lub rękę. Im bardziej zaawansowane ćwiczenie, tym lepsze efekty osiągniemy.

Mimo że plank stymuluje przede wszystkim mięśnie brzucha, dzięki czemu można pozbyć się niechcianych centymetrów z tej części ciała i wysmuklić sylwetkę, to deska wiąże się z wieloma korzyściami, takimi jak: rozluźnienie napięcia między obojczykami, stymulowanie mięśni pleców, zwiększenie siły ramion i barków, a także kształtowanie nawyku wyprostowanej postawy.

Dla osób, którzy uprawiają sport, jak np. zawodnicy z https://sportowaligafirm.pl/ to ćwiczenie pomoże im wzmocnić ciało i zabezpieczyć kręgosłup.

Jeżeli potrzebujesz masażysty lub fizjoterapeuty, zapraszam serdecznie do  kontaktu z nami.

Arkadiusz Bohonos

Fizjoterapeuta, Punkt Rehabilitacji, Wrocław