Siedzenie na piłce w pracy

• 9 października 2019

Siedzenie przy biurku podczas pracy w niezmiennej pozycji może doprowadzić do trwałego uszkodzenia kręgosłupa. Podczas siedzenia ciężar ciała może wywierać 140-kilogramowy nacisk na jeden krążek międzykręgowy. W konsekwencji może to spowodować wystąpienie uciążliwego bólu pleców. Dlatego tak ważne jest zmienianie pozycji podczas siedzenia i ergonomiczne przystosowanie stanowiska pracy.

Odpowiedzią na te bolączki może być siedzenie na piłce fitness w pracy. Na pierwszy rzut oka może wydawać się to nieco dziwne, ale niewątpliwie przynosi pozytywne skutki dla kręgosłupa. Siedząc na piłce, która jest niestabilna, aby się na niej utrzymać zmieniamy pozycję, a co za tym idzie – wprawiamy kręgosłup w ruch, wzmacniają mięśnie grzbietu. Dzięki temu poprawia się kondycja, a także zwiększa się ukrwienie mięśni brzucha i pleców.

Jeśli już zdecydujemy się na siedzenie na piłce lekarskiej w pracy zamiast na krześle, należy pamiętać, że podobnie jak krzesło powinna być ona dopasowana do naszego wzrostu. Im jesteśmy wyżsi, tym średnica piłki powinna być odpowiednio większa. Należy również dobrać piłkę w taki sposób, aby biodra nie znajdowały się poniżej kolan. Ponadto za każdym razem trzeba sprawdzić, czy piłka jest odpowiednio napompowana.

Istnieją, oczywiście, pewne restrykcje co do używania piłki zamiast zwykłego krzesła w pracy. Dłuższe siedzenie na niej może przynieść efekt odwrotny do oczekiwanego – można przeciążyć mięśnie kręgosłupa i ze względu na poniesiony wysiłek pojawi się ból pleców a nawet zgniatanie tkanki miękkiej. W związku z tym nie zaleca się dłuższego siedzenia na niej niż 3 godziny dziennie. Najlepiej stopniowo przyzwyczajać się do siedzenia na piłce w pracy. Warto zacząć od 15-30 minut, a następnie wydłużać czas poświęcony na siedzenie na piłce.

Co więcej, ze względu na niestabilność piłki zwiększa się ryzyko upadku, a co za tym idzie – rośnie niebezpieczeństwo doznania urazu. Jeżeli czujesz narastający ból pleców i potrzebujesz masażysty, zapraszam serdecznie do kontaktu.