Boczne przyparcie rzepki – moda czy plaga?

• 16 lutego 2023

Ostatnio coraz to częściej zgłaszają się do mnie pacjenci z dolegliwościami od strony kolana. Kolano to jeden z gorszych stawów „do naprawy” – starym dobrym Mercedesem to on nie jest (bardziej Fiatem 126p). Ale gdy jesteśmy w ROZSĄDNYM treningu (mówię też o regeneracji), to może nam służyć niczym Mercedes. 🙂

kolano – źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Staw_kolanowy

Co to jest BOCZNE PRZYPARCIE RZEPKI?
To schorzenie, które swoje źródło ma w przykurczeniu elementów torebki stawowej przytrzymującej rzepkę od strony zewnętrznej (bocznej). Powoduje to „ściągnięcie” / „ześlizgiwanie się” rzepki do boku i pochylenie jej pod kątem. To takie błędne ustawienie dochodzi do przeciążenia stawu rzepkowo-udowego (SRU) oraz całego aparatu wyprostnego kolana i pojawienie się najczęściej bólu.

Jakie są OBJAWY?
Najczęściej i na samym początku niezauważalne. Możemy odczuwać dyskomfort lub „zablokowanie albo utrudnienie” podczas ruchu. Później pojawia się BÓL przy aktywnościach fizycznych wymagających ugięcia kolana (np. narty lub step). Następnie ból pojawia się przy codziennych czynnościach (wchodzenie i schodzenie po schodach, siedzenie i wstawanie z krzesła). A przecież ostatnio to coraz to więcej i dłużej spędzamy czas w pozycji siedzącej (home office, jazda samochodem itp. itd.).

Jak wygląda DIAGNOSTYKA?
Przede wszystkim dobry wywiad kliniczny i badanie przez lekarza ortopedę. My jako fizjoterapeuci możemy podejrzewać, ale diagnozy nie możemy dawać, jedynie hipotezę.
Pomocne będzie wykonanie zdjęcia RTG projekcja: osiowa wg. Merchanta (w zgięciu kolana pod kątem 45 stopni na specjalnej przystawce ), AP (przód-tył) i osiowa (boczna).
Jeśli tu będzie mało, to dodatkowo można wykonać USG oraz MRI (rezonans magnetyczny).

Jak przebiega LECZENIE?
Najczęściej i najlepiej zacząć jak najszybciej 😀
Oczywiście próba leczenia zachowawczego – rehabilitacje poprzez fizjoterapię, ale dostosowane do stanu pacjenta i stopnia zaawansowania powyższego schorzenia.
FAZA OSTRA
– Farmakologia polegająca za wygaszeniu bólu i stanu zapalnego (tabletki, maści).
– Fizjoterapia (krioterapia i jonoforeza)
– czasami stosuje się odciążenie kończyny (zakaz uprawiania sportu i dużego znacznego wysiłku).

FAZA REMISJI (zmniejszenia objawów)
– kinezyterapia (ćwiczenia wzmacniające i rozciągające, skupione w znacznej części na mięśniu czworogłowym uda)
– jazda na rowerze (siodełko ustawione tak, aby w trakcie pedałowania, noga będąca na dole była praktycznie wyprostowana)
– można wspomagać się krioterapią i polem magnetycznym
kinesiotaping (w celu wspomagania i utrwalenia odpowiedniego ruchu rzepki)

LECZENIE OPERACYJNE
Operacja wykonywana jest najczęściej artroskopowo, podczas której lekarz przycina boczne troczki kolana. Zabieg trwa ok 30 minut. Po operacji stosuje się kule w celach lokomocji do lekkiego odciążenia kończyny operowanej. Można chodzić, ale do granicy bólu.

1 tydzień po operacji
– krioterapia
– opcjonalnie leki przeciwbólowe
– kontrola 7 dnia po operacji

2-6 tydzień po operacji
– krioterapia
– jonoforeza
– elektrostymulacja mięśnia czworogłowego
– mobilizacja rzepki
– masaż bocznej części stawu kolanowego i mięśni uda
– ćwiczenia zwiększające i poprawiające zakres ruchomości
– wzmacnianie i rozciąganie mięśni kończyn dolnych
– kinesiotaping
– po osiągnięciu zgięcia w stawie powyżej 120 st –> rower stacjonarny
Kontrola lekarska w 6 tygodniu po operacji.

6-12 tydzień po operacji
– zalecania jak powyżej
– rower stacjonarny lub zwykły (można jechać po ścieżkach rowerowych)

13-16 tydzień po operacji
Kontrola lekarska w której ocenia się stan kolana (funkcja i zakres ruchu i zaniku mięśni).
Jeśli jest wszystko OK, można powrócić do aktywności fizycznej ale stopniowo, bez nadmiernego obciążania (szczególnie pozycji „narciarskich”).
Pełne wygojenie przy prawidłowej fizjoterapii i treningu następuje po ok 6 miesiącach od operacji.

Problem z kolanem? Odwiedź nas, w celu diagnostyki, z chęcią zobaczymy „co w trawie piszczy”.
Zapraszamy do rezerwacji terminu, na pewno będziemy starać Ci się pomóc!
Link bez zmian: www.punktrehabilitacji.pl –> ZAREZERWUJ WIZYTĘ
lub przez aplikację booksy www.punktrehabilitacji.booksy.com