Niestabilność stawu barkowo-obojczykowego

• 14 stycznia 2023

Niestabilność stawu barkowo-obojczykowego to uszkodzenie połączenia pomiędzy obojczykiem a łopatką. Dochodzi tu do przerwania ich połączenia i obojczyk przemieszcza się ku górze. Mechanizm tego uszkodzenia to najczęściej upadek na bark (rowerzyści, narciarze itp.).
Najczęściej ból odczuwalny jest w przedniej części stawu ramiennego i uniemożliwia wykonywanie ruchów kończyną górną. Jest 6 stopni uszkodzeń, ale najczęściej spotyka się 3. Diagnostyka i leczenie jest zależne od stopnia uszkodzenia.

typy uszkodzenia stawu barkowo-obojczykowego wg. Rockwooda
źródło: https://fizjomind.pl/2020/01/02/zwichniecie-stawu-barkowo-obojczykowego/

Stopień Inaciągnięcie więzadeł.
Stopień IIczęściowe uszkodzenie aparatu torebkowo-więzadłowego, ale bez podwichnięcia obojczyka w stosunku do łopatki.

OBJAWY
Obrzęk i ból w przedniej części stawu, pojawiający się przy ruchach ponad głowę.

Badanie kliniczne wykonywane przez ortopedę
Badanie RTG – w celu wykluczenia złamań i złamań z przemieszczeniem.

LECZENIE
Nie wymaga ingerencji chirurgicznej. Stosuje się leczenie zachowawcze polegające na unieruchomieniu kończyny (od 1 do 3 tygodni).
Doraźnie stosuje się leki przeciwzapalne i przeciwbólowe.

FIZJOTERAPIA
W początkowym etapie stosuje się krioterapię miejscową w celu zmniejszenia bólu. Można dodatkowo zastosować jonoforezę z maścią przeciwzapalną oraz elektrostymulację mięśni okalających bark.
Nie można jednak zapominać o kinezyterapii, czyli ćwiczeniach z ruchem. Stosuje się ćwiczenia wzmacniające mięsnie przedramienia i ręki. W przypadku braku bólu, można zastosować ćwiczenia izometryczne obręczy barkowej.
W późniejszym etapie, stosujemy ćwiczenia poprawiające zakres ruchomości w stawie ora z ćwiczenia wzmacniające obręcz barkową.

Stopień IIIcałkowite zerwanie aparatu więzadłowego i podwichnięcie górne w stawie.

OBJAWY
WAŻNYM objawem jest objaw klawisza (górne wysunięcie obojczyka widoczne „gołym okiem”, który po naciśnięciu „chowa się”).

Badanie kliniczne wykonywane przez ortopedę
Badanie RTG celowane na staw (AP – przód-tył, OSIOWA – od boku)

Są dwie opcje:
1 – operacja zespolenia
2 – leczenie zachowawcze (jak w stopniu II).

FIZJOTERAPIA
W przypadku leczenia zachowawczego – tak samo jak w stopniu II.
W przypadku leczenia operacyjnego – zgodnie z metodą operacji uszkodzeń (artroskopia lub otwarta) zachowując procesy gojenia się tkanek.

Stopień IV – zerwanie więzadeł + przemieszczenie się obojczyka w stronę tylną pod mięsień czworoboczny. Może dojść do uszkodzenia naczyń i nerwów w tych okolicach. Widoczna jest deformacja stawu barkowego.
Stopień V – zerwanie więzadeł + bardzo duże przesunięcie się obojczyka ku górze wraz z mocnym napięciem i rozciągnięciem skóry, które może doprowadzić do jej uszkodzenia. Deformacja stawu i objaw klawisza bardzo dobrze widoczne.
Stopień VI – zerwanie więzadeł + przemieszczenie się obojczyka ku dołowi i uwięźnięcie pod wyrostkiem kruczym łopatki i ścięgnem mięśnia dwugłowego ramienia (biceps brachi). Może dojść do uszkodzenia nerwów i naczyń krwionośnych. Widoczna jest również deformacja stawu.

Badanie kliniczne wykonywane przez ortopedę
Badanie RTG celowane na staw (AP – przód-tył, OSIOWA – od boku)

LECZENIE
Operacyjne „na otwarto” w celu zespolenia i ustabilizowania.

FIZJOTERAPIA
W przypadku leczenia operacyjnego – zgodnie z metodą operacji uszkodzeń zachowując procesy gojenia się tkanek.

Doskwiera Ci problem zdrowotny z „barkiem?
Odwiedź nas, w celu diagnostyki, z chęcią zobaczymy „co w trawie piszczy”.
Zapraszamy do zapisów, na pewno będziemy starać Ci się pomóc!
Link bez zmian: www.punktrehabilitacji.pl –> ZAREZERWUJ WIZYTĘ
lub przez aplikację booksy www.punktrehabilitacji.booksy.com