Stożek rotatorów i jego uszkodzenie

Ćwiczenia rehabilitacyjne
  • 6 lutego 2023
źródło: https://fizjoplaner.pl/bole-barku-a-trening-silowy.html

Słynny stożek rotatorów, czyli zespół mięśni otaczających głowę kości ramiennej. Są to 4 mięśnie, które przyczepiają się (ścięgna tych mięśni) do kości ramiennej bardzo blisko siebie, te mięśnie to:
– nadgrzebieniowy,
– podgrzebieniowy,
– obły mniejszy,
– podłopatkowy.

Funkcją pierwszych trzech mięśni jest rotacja zewnętrzna a mięsień podłopatkowy rotuje ramię do wewnątrz.
Natomiast głównym zadaniem wszystkich 4 mięśni jest STABILIZACJA głowy kości ramiennej w panewce (dość płytkiej), dodatkowo zapoczątkowanie ruchu odwiedzenia i zgięcia. Odpowiada o za pierwsze 20-30% ruchu odwiedzenia, później ruch przejmuje mięsień naramienny -> te mięśnie MUSZĄ ze sobą współdziałać, dlatego przy rehabilitacji pracujemy nad wszystkimi strukturami współpracującymi ze sobą.

Tensiotaping i kinesiotaping

PRZYCZYNY USZKODZENIA

ZWYRODNIENIA (lub przeciążenia)
dysbalans mięśniowy, nierówna praca jednych mięśni do drugich, ciągle te same powtarzalne ruchy, opieranie się na łokciu -> to wszystko prowadzi do podwichnięcia głowy kości ramiennej ku górze. Przestrzeń podbarkowa wypełniona kaletką ulega zmniejszeniu co doprowadza do podrażnienia i konfliktu podbarkowego (zderzenie przyczepów stożka z wyrostkiem podbarkowym). Przy przewlekłym doprowadzaniu tych struktur do mikrouszkodzeń to powoduje uszkodzenie zwyrodnieniowe stożka, które może skutkować jego zerwaniem.
Przy konflikcie często mamy do czynienia ze stanem zapalnym kaletki podbarkowej. Przy braku uszkodzenia mechanicznego, jego stopniowe wzmacnianie powoduje stabilizację i samoleczenie.
Nieleczone i długotrwałe zapalenie doprowadza do artrozy (zmian zwyrodnieniowych), które ciężko i długo się leczy (kończy się nawet endoprotezą stawu ramiennego).
Źle dobrany trening na siłowni, nierównowaga treningowa, skupienie się na mięśniu naramiennym zapominając o rotatorach, może doprowadzić do tego samego!!!

URAZ
uszkodzenie pierścienia rotatorów (inna nazwa na stożek) często dochodzi podczas urazu. Bardzo często jest to w wyniku szarpnięcia przy ruchu rotacyjnym, zwisaniu na rękach, nagłe chwycenie z przekręceniem ramienia, upadek na łokieć albo (gdy kierowca samochodu) podczas sięgania po coś ciężkiego na tylne siedzenie zaczyna się szarpać z tym ciężarem.

OBJAWY
ZWYRODNIENIA: mogą się zaostrzać oraz wyciszać w różnym odstępie czasowym (cykliczność objawów)
– ból w okolicy głowy kości ramiennej
– pojawiające się bóle w nocy
– rozlane bóle (zapalenie kaletki podbarkowej)
– osłabienie siły mięśniowej (trudności z wykonaniem ruchu)
– „bolesny łuk” (przy odwiedzeniu kończyny do boku, ból pojawia się w środkowym zakresie ruchomości)
– brak ruchu (przy ekstremalnych uszkodzeniach)

URAZ:
– ostry ból w całym barku (na początku)
– po wyciszeniu stany ostrego, objawy przyjmują charakter jak wyżej.

DIAGNOSTYKA
– badanie lekarskie
– badania obrazowe (RTG aby wykluczyć złamanie, USG, TK, MRI)

Najlepsze badanie to MRI z kontrastem (rezonans magnetyczny z kontrastem) – niestety na tzw. NFZ trzeba długo czekać. Ale dzięki temu badaniu lekarz widzi dokładnie uszkodzenia.

USG tylko dla wprawionych lekarzy, ponieważ stożek jest usadowiony pod częściami kostnymi, trudno jest dostrzec dokładność zmian w tych strukturach.

LECZENIE
jest zależne od stopnia uszkodzenia, częstotliwości objawów i ich nasilenia.

ZACHOWAWCZE
Stosujemy przy małych dolegliwościach bólowych i przy zwyrodnieniowym uszkodzeniu stożka. Bardzo często zaczynamy leczeniem zachowawczym (operację zawsze można wykonać). W ostrym stanie (z zapaleniem kaletki) najpierw ograniczamy ruch i wygaszamy stan zapalny np.:
– przez farmakoterapię,
– krioterapia (chłodzenie),
– jonoforeza z lekiem przeciwzapalnym,
– elektrostymulacja mięśni stożka rotatorów.
– ostrzykiwanie sterydami (blokada, jeśli wcześniejsze formy nie działają, ponieważ sterydy też doprowadzają do uszkodzeń!!!),
Po wyciszeniu stanu ostrego, wprowadzane są ćwiczenia stabilizacyjne, mobilizacyjne i wzmacniające staw ramienny oraz poprawiające zakres ruchomości w stawie barkowym.

OPERACYJNE
zależne od rodzaju i stopnia uszkodzenia a także wieku pacjenta i jego dolegliwości. Operację przeprowadza się gdy:
– pacjent ma pseudoparaliż (nie może wykonać żadnego ruchu),
– urazowe uszkodzenie stożka (zależne od stanu fizycznego i aktywności ruchowej pacjenta),
– po nieskutecznym leczeniu zachowawczym trwającym od 2 do 6 miesięcy i braku poprawy,
– III i IV stopień zaniku mięśnia nadgrzebieniowego, może być przeciwwskazaniem do operacji, ze względu na mały procent powrotu do sprawności mięśnia.

LECZENIE POOPERACYJNE
1 tydzień
– unieruchomienie przez cały czas,
– krioterapia co 2-3 godziny.

2-6 tydzień
– unieruchomienie zdejmowane na czas rehabilitacji,
– ćwiczenia bierne,
ZAKAZ ćwiczeń czynnych i rotacji!!!!
– mobilizacja łopatki,
– ćwiczenia stawu łokciowego, przedramienia i ręki,
– elektrostymulacja mięśni stożka rotatorów i mięśnia naramiennego,
– krioterapia.

Kontrola lekarska w szóstym tygodniu o operacji.

7-12 tydzień
– prawdopodobnie zdjęcie ortezy,
– ćwiczenia bierne i czynne poprawiające zakres ruchomości w stawie,
– ćwiczenia stabilizujące staw ramienny,
– ćwiczenia wzmacniające bark, grzbiet, klatkę piersiową,
– powrót do życia 🙂

13-20 tydzień
– samodzielne ćwiczenia z poprzednich etapów,
– ćwiczenia rozciągające staw ramienny,

Powrót do pełni sprawności jest w okolicach 6-9 miesięcy, zaś powrót do pełnego treningu to ok 9-12 miesięcy. Jeśli zakres i siła są takie same w obu barkach, to można wrócić do ciężkiego treningu i aktywności fizycznej.

Niestety, problem może się powtórzyć na tym samym stawie lub przeciwnym (w przypadku złego treningu i złych nawyków) lub może dojść do ponownego uszkodzenia/zerwania!!!

Miałeś uszkodzony bark?
Odczuwasz ból barku?
Jesteś po operacji?
Dużo trenujesz lub dźwigasz na siłowni?
Zapraszamy do zapisów, na pewno będziemy starać Ci się pomóc!
Link bez zmian: www.punktrehabilitacji.pl –> ZAREZERWUJ WIZYTĘ
lub przez aplikację booksy www.punktrehabilitacji.booksy.com