W jakiej sytuacji pomoże nastawienie kręgosłupa?

• 3 grudnia 2019

Kręgosłup można wyobrazić sobie jako kolumnę złożoną z kręgów, które są oddzielone od siebie krążkami międzykręgowymi oraz funkcjonalnie połączone stawami. W trakcie ruchu w każdym stawie jedna część obraca się lub ślizga na drugiej. Często zdarza się tak, że ta funkcja zostaje zaburzona, jeżeli nastąpi ograniczenie ruchomości jakiejś części stawu, co może wynikać ze zwiększonego napięcia otaczających struktur, a także powodować dyskomfort i niekiedy ból.

Nastawianie kręgów kręgosłupa jest jednym z zabiegów stosowanych w medycynie niekonwencjonalnej. Nastawienie kręgosłupa należy do kompetencji tzw. kręgarzy, którzy to zajmują się mechanicznym leczeniem zarówno zaburzeń, jak i dysfunkcji narządu ruchu, które zostały wywołane na skutek np. rwy kulszowej. Nastawienie kręgów pomoże pacjentom, którzy odczuwają chroniczny ból pleców i cierpią na bóle w klatce piersiowej, bóle głowy i sztywniejący kark. Według nich, kręgosłup nastawia się w sytuacji dyskopatii, kręgozmyku, a także przeciążenia kręgosłupa, które nastąpiło ze względu na wielogodzinne siedzenie przed komputerem w pracy.

Terapeuta (fizjoterapeuta) wykonując tzw. manipulację stawową, popycha jedną część stawu względem drugiej. „Nastawianie kręgosłupa” polega na ręcznym manipulowaniu jego strukturami kostno-mięśniowymi za pomocą odpowiednich chwytów i operowania balansem ciężaru ciała. Zbieg ten ma na celu „rozluźnienie” torebek stawowych kręgosłupa oraz zwiększenie szpar (przestrzeni) stawowych danego segmentu, a także uwolnienie uciśniętych nerwów czy też spiętych mięśni. Fizjoterapeuta odpowiada również za „ustawienie wysuniętych” krążków międzykręgowych, tzw. dysków na właściwe im miejsce, jeśli ich funkcjonalność została zaburzona pod wpływem rozmaitych czynników zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych organizmu.

Gwałtowne pchnięcia wykonywane przez terapeutę w odpowiednim kierunku oraz z potrzebną do tego siłą doprowadzają do „nastawienia dysku” kręgosłupa objawiającego się przesunięciem wysuniętego krążka poza miejsce swojej lokalizacji do szpary międzykręgowej.

Zwykle przy nastawianiu kręgosłupa występuje charakterystyczne chrupnięcie bądź trzask ze względu na gwałtowną zmianę ciśnienia w stawie oraz pękania pęcherzyków powietrza. Często błędnie uważa się to za odgłos przestawiania kości. Nie jest to natomiast odgłos przestawianych kości.

Jeżeli potrzebujesz fizjoterapeuty lub masażysty, zapraszam serdecznie do kontaktu.